Andrea Adamo is bikkelhard voor zichzelf
Hyundai-rijders Thierry Neuville, Ott Tänak en Craig Breen beleefden niet de beste ochtend in Kroatië. Omwille van een verkeerde bandenkeuze verloor Neuville de leiding en slaagde Tänak er niet in om tijd goed te maken. Tot overmaat van ramp reed Craig Breen lek en verloor hij ruim twee minuten. Teambaas Andrea Adamo gaf toe dat hij een foute bandenkeuze had gemaakt.
Andrea Adamo staat bekend als een emotionele teammanager. Een tafelspringer wanneer het goed gaat, bikkelhard voor zichzelf wanneer er iets misloopt. Tijdens de eerste rally van het jaar stonden de Hyundai’s tijdens de eerste dag van de Monte Carlo op verkeerde banden. Vandaag was dat opnieuw het geval in Kroatië. “Om de één of andere manier slagen we er altijd in om in moeilijke omstandigheden de verkeerde keuzes te maken”, zei Andrea Adamo. “We zijn wereldkampioen, we zijn professionals. Dan mag je geen fouten maken. Toen ik de tijden van de eerste rit zag dacht ik: we maakten een fout, meer bepaald ik als teamverantwoordelijke maakte een fout. Er is iets binnen onze organisatie dat niet werkt. Ik neem daar de verantwoordelijkheid voor en moet dat oplossen.”
Deze namiddag worden er nog vier klassementsritten gereden. “Ik moet Thierry, Martijn, Ott en Martin vragen om mirakels proberen te verrichten om zo mijn fout proberen goed te maken”, besloot Andrea Adamo.
“Je moet niet altijd luisteren naar wat Andrea Adamo zegt. Hij is altijd zeer kritisch voor zichzelf. Je kan hem niet voor alles verantwoordelijk stellen. Het was geen goede bandenkeuze, dat klopt. Maar de keuze was ook niet zo dramatisch als hij beweert”, aldus Ott Tänak.
Thierry Neuville was eerder rustig toen hij deze middag de pers te woord stond. “We vertrokken met de verkeerde banden. Hoe dat komt weet ik niet. Ik probeerde er zo goed als mogelijk mee om te gaan, maar het was een uitdaging. Deze ochtend was het koud en op een gladde ondergrond zou onze keuze gewerkt hebben. Maar toen we aan de start van de eerste rit stonden scheen de zon zo hard dat de ondergrond veel warmer was dan we gedacht hadden. Ik had achteraan geen grip waardoor ik bij het accelereren na een bocht veel tijd verloor. Komt daarbij dat ik één keer de motor heb laten afslaan toen ik de handrem gebruikte. In de laatste rit had ik last van een leegloper en brak er een remschijf. Tja, daar kan niemand iets aan doen”.
Er resten de Belg vandaag nog vier klassementsritten, goed voor 60 competitieve kilometers. Morgen worden er nog eens vier klassementsritten gereden waaronder de langste van de rally, een rit van 25 km. “Ik weet niet of het mogelijk zal zijn om de verloren tijd goed te maken. Laat ons eerst beginnen om met goede banden competitief te zijn. Weet je, het is best nog een lange rally. De wegen gaan deze middag vuil en glad zijn. Een spin, een lekke band: het is allemaal snel gebeurd. Het komt erop aan om gefocust te blijven”, besloot Neuville.
Copyright tekst: De Broodplank - Belga
Foto: Hyundai Motorsport