Guillaume de Mévius en Tom Colsoul nemen deel aan wereldbeker cross country rally
Guillaume de Mévius en Tom Colsoul (OT3) nemen in mei deel aan de Andalucia Rally, de eerste van in totaal zeven wedstrijden die meetellen voor de FIA-wereldbeker cross country rallies. De 26-jarige de Mévius debuteert in de T3 klasse en krijgt met Tom Colsoul een ervaren copiloot naast zich. De OT3 is een wagen die ontworpen en gerund wordt door het Belgische Overdrive Racing met als teammanager Jean-Marc Fortin. Voor het eerst sinds het ontstaan van Overdrive Racing in 2007 maakt Fortin werk van een volledig Belgisch project.
Eind vorig jaar nam hij voor het eerst deel aan enkele bajas. Hij treedt daarmee in de voetsporen van vader Grégoire de Mévius die na zijn actieve rallycarrière de overstap naar de rallyraids maakte en met succes deelnam aan enkele Dakars. Bij zijn debuut in de Baja Portalegre won Guillaume de Mévius meteen de T3 klasse om in de twee volgende wedstrijden in Saoedi-Arabië in zijn klasse als tweede en derde te eindigen. “Ik kijk er enorm naar uit om samen met Tom Colsoul deel te nemen aan de wereldbeker”, zegt Guillaume de Mévius. “Het leuke aan dit project is dat het een 100% Belgisch project is. Vorig jaar maakte ik kennis met deze autosportdiscipline en ik ben heel blij dat ik die lijn van toen kan doortrekken. Voor mij is dit het begin van een nieuw avontuur. Ik heb heel veel goesting om te leren en om in deze wedstrijden mijn snelheid te tonen.”
Met Tom Colsoul krijgt de Mévius een ervaren copiloot naast zich. “Ik ken Tom al enkele jaren en heb altijd een uitstekende verstandhouding met hem gehad. Dat is zeer belangrijk om goed samen te werken. Ik ben er zeker van dat hij mij heel veel zal bijbrengen. Dat ik met Overdrive Racing mag samenwerken is zeer speciaal voor mij. In 2007 zijn Jean-Marc Fortin en mijn vader met dit project begonnen. Ik herinner mij nog dat ik als twaalfjarige jongen in de werkplaats mijn ogen uitkeek”, aldus Guillaume de Mévius.
Tom Colsoul heeft wel ervaring in het begeleiden van jonge rijders in deze discipline. Hij was erbij toen de Pool Przygonski zijn eerste stappen in de rallyraid zette om enkele jaren later hem naar eindwinst in de wereldbeker te loodsen. Nu staat Colsoul voor eenzelfde opdracht. “Guillaume is een jonge getalenteerde rijder met nog niet zoveel ervaring in deze discipline”, zegt Tom Colsoul. “Maar hij heeft eerder al aangetoond dat hij aan een stuur kan draaien. Net als ik hebben we één ding gemeen: een in het autosportmilieu gekende vader, zowel in de rallysport als nadien ook in de Dakar. Een ander leuk detail is dat teammanager Jean-Marc Fortin copiloot was van onze vaders. Ik kijk uit naar onze samenwerking. Straks maak ik mijn debuut in een SSV, een klein wagentje. Hoe langer ik rijd, hoe kleiner de voertuigen worden. Na de truck van De Rooy volgde een wagen om nu in een klein voertuig plaats te nemen. Het is de wereld op zijn kop maar ik kijk er wel naar uit.”
Colsoul werkt samen met de Mévius, maar ligt ook nog steeds onder contract met Bernhard Ten Brinke met wie hij al enkele jaren team vormt en met dewelke hij dit jaar met een klapper uit de Dakar verdween. “Omdat Bernhard het eerste deel van het seizoen, omwille van professionele redenen, aan zich voorbij laat gaan krijg ik in die periode de vrijheid om aan dit project te werken. Vanaf oktober begint zijn voorbereiding op de Dakar. Ik mag dan al sinds 2003 meedraaien in de autosport, ik weet dat van elke meter die je rijdt je ook iets opsteekt”, besluit Tom Colsoul.
Tekst: Overdrive Racing / De Broodplank / Belga
Foto met dank aan Overdrive Racing