Rally van Monza: de Belgen
In aanloop van de slotwedstrijd van het WK rally spraken we met enkele Belgen. Vooreerst met Thierry Neuville die de mening is toegedaan dat de wereldtitel dit jaar niet zo'n grote waarde heeft als tijdens een gewoon seizoen. Evans is zijn favoriet voor de wereldtitel, al voegt hij er fijntjes aan toe dat ze nog met vier zijn. Zijn eerste doel is de zege en vervolgens de wereldtitel bij de constructeurs. De wereldtitel bij de rijders zou 'een leuke bonus zijn'.
“Een wereldkampioenschap rally dat eindigt op een circuit is tekenend voor dit rare seizoen” zegt Neuville. “Er zal straks een wereldkampioen zijn, maar die heeft niet de waarde met die van een normaal seizoen. Voor mij is Evans favoriet voor de wereldtitel. Hij moet gewoon in de top vijf finishen en dan is de zaak beklonken. Maar ik verwacht nog iets van Ogier. Hij durft al eens mentale spelletjes te spelen, al moet ik zeggen dat Evans sereen genoeg is en zich niet zomaar van de wijs zal laten brengen. Het zal tussen die twee gaan, maar eigenlijk zijn we met vier die kans maken op de wereldtitel. Het is jammer dat de Ypres Rally geannuleerd werd. Daar hadden we niet alleen ervaring, de wagen leende zich ook voor het parcours en we hadden goed getest. Alleen was de situatie op dat moment te slecht om de wedstrijd te laten doorgaan. We moeten dat accepteren. Na de annulering van Ieper blijft alleen deze wedstrijd over. Mijn eerste doel dit weekend is om deze rally te winnen, vervolgens wil ik mijn team de wereldtitel bij de constructeurs schenken. De wereldtitel bij de rijders zou een bonus kunnen zijn, maar dat wordt moeilijk. Of ik nu tweede of derde eindig in het kampioenschap, dat maakt niet uit. Zolang het maar niet vierde is, maar dat zal niet het geval zijn.”
De weersomstandigheden zullen zaterdag, tijdens de langste en moeilijkste dag van de rally, een belangrijke rol spelen. “Vandaag heeft het enorm veel gesneeuwd waardoor het traject helemaal anders zal zijn. We gaan straks de video’s nog eens herbekijken, maar de nota’s zullen niet perfect zijn. Er zijn sneeuwbanden voorzien, maar geen spijkerbanden. De rol van de ouvreurs wordt zeer belangrijk. De ritten op en rond het circuit zijn korte ritten tussen de 4 en 14 km. Stuk voor stuk zijn het sprints waarbij je als rijder alles perfect zal moeten doen. Details gaan hier het verschil maken. In die ritten zullen de tijdverschillen hoe dan ook klein zijn. Maar nogmaals, zaterdag is de dag die alles zal beslissen. Het contrast tussen de ritten op en rond het circuit en die van in de bergen is groot, maar daar houd ik wel van. In het verleden heb ik hier al eens gereden, dat is een klein voordeel” zegt Neuville.
Het WRC 2020 eindigt zondag, de voorbereidingen op het WRC van 2021 beginnen volgende week met testwerk in aanloop van de Monte Carlo.
Grégoire Munster ziet zijn prestaties van de afgelopen maanden dan weer beloond met een officieel zitje bij Hyundai Motorsport waar hij achter het stuur van de Hyundai NG i20, gerund door het Red and Grey team, kruipt
“Dit is een geweldige opportuniteit die ik krijg. Ik word bovendien helemaal uit mijn comfortzone getrokken. Alles is anders: het team, de wagen, de ingenieurs, de mecaniciens. Het is een geweldige kans om ervaring op te doen. Over zijn ambities spreekt Munster zich niet helemaal uit. “Dat is een moeilijk omdat ik hier geen kampioenschap te verdedigen heb. De concurrentie is sterk, dat wel, maar het rijden zal anders zijn. Het voorbije seizoen probeerde ik snelheid en ervaring altijd te koppelen. Wel, ik ga dat hier ook proberen doen. Me laten opmerken met goede tijden en mijn snelheid op asfalt tonen.” De deelnemers aan de rally van Monza krijgen een atypisch parcours voorgeschoteld dat grotendeels op en rond het circuit werd uitgetekend. Bovendien kan het weer voor dé grote verrassing zorgen. Woensdagochtend begon het in de bergen te sneeuwen. “Tijdens de verkenningen op dinsdag was het er heel koud. Op zaterdag wordt het bijzonder interessant. Niet alleen de klassementsritten maar ook de weersomstandigheden zullen vergelijkbaar zijn met de Monte Carlo.”
Cédric De Cecco en Jérôme Humblet (Skoda Fabia R5) staan voor hun WK-debuut. De Cecco wil op die manier een moeilijk seizoen op een positieve noot afsluiten.
Tijdens het voorbije jaar won hij het Critérium Jean-Louis Dumont. Nu staat hij voor zijn debuut in het WK-rally. “Dat is totaal niet te vergelijken met wat ik tot hiertoe gedaan heb. Het is een geweldige opportuniteit die zich voordoet om een rotseizoen toch een op fijne manier af te sluiten” zegt De Cecco. “Mijn team Metior Sport is gehuisvest in de buurt van Monza. Samen met hen zochten we naar partners om dit project op poten te zetten. Over eventuele ambities wil ik me niet uitspreken. Er staan hier nogal wat grote namen aan de start en zelfs in onze WRC3 klasse is er heel veel concurrentie. Het enige echte doel is ons amuseren en de finish halen. Ik ken ook geen enkele klassementsrit en zal zul stapsgewijs vertrouwen moeten opdoen. Als dat lukt, dan kunnen we hier en daar eens misschien een tandje bijsteken.”
Pieter Tsjoen had dit jaar heel wat plannen met als uitschieter de deelname met een Hyundai i20 Coupé WRC aan de Ypres Rally. De Oost-Vlaming zag het ene project na het andere verdwijnen.
“De voorbije maanden waren op dat vlak geen pretje. Ik had zo fel uitgekeken naar Ieper maar covid-19 stak er een stokje voor. In Sanremo stonden we klaar tot het zo fel begon te regenen dat de wegen letterlijk wegspoelden en we opnieuw een wedstrijd geschrapt zagen. Met het project voor de rally van Monza hebben we heel lang gewacht. Ik wou niet nog eens een voorbereiding teniet zien gaan. En dus komen we onvoorbereid aan de start. Maar we wilden dit seizoen nog absoluut eens rijden. Op donderdag mogen we twee keer de shakedown rijden. Dat zullen de enige 8 km zijn die Kevin Abbring in aanloop van de rally met de VW Polo zal rijden. Voor hem is het bovendien al een jaar geleden dat hij nog eens een rally gereden heeft. Al zijn die chicanes en vele haarspeldbochten wel écht iets voor hem. Op een resultaat fixeren we ons niet. We zijn hier om ons te amuseren” zegt Pieter Tsjoen.