19/12/24

Sterk debuut van Grégoire Munster met de Hyundai i20 R5

Sterk debuut van Grégoire Munster met de Hyundai i20 R5

Grégoire Munster en zijn copiloot Louis Louka (Hyundai i20 R5) zijn met een vierde plaats in de rally van Haspengouw uitstekend aan hun campagne in het Jobfixers Belgian Rally Championship begonnen. De 21 jarige Munster bleef bij zijn debuut met de Hyundai i20 R5 foutloos en beëindigde de wedstrijd met een tweede tijd. De vierde plaats in het eindklassement is het beste resultaat ooit van Grégoire Munster op Belgische bodem.

Zaterdagochtend iets voor half negen ging Grégoire Munster van start in zijn allereerste klassementsrit met de immens mooi ogende Hyundai i20 R5. Met een achtste tijd begon hij eerder voorzichtig aan de wedstrijd om twee ritten later de vijfde tijd te rijden. Na afloop van de eerste ronde vertaalde zich dat in een zesde plaats algemeen. Toen op het einde van de tweede ronde storm Jorge voor een immense regenbui zorgde bleef Munster in apocalyptische toestanden rustig en schoof hij één plaats op naar de vijfde stek. Hoe langer hoe meer voelde het jonge talent zich meer in zijn sas in de Hyundai i20 R5 om in de slotrit zijn debuut met een tweede tijd te bekronen. Grégoire Munster en Louis Louka eindigden uiteindelijk als vierde en kwamen 2.3 sec tekort voor hun eerste podium ooit in het BK. Een veelbelovend debuut voor de jongeman uit Verviers.

“Het waren deze ochtend best moeilijke omstandigheden, zeker wanneer je met een nieuwe wagen de baan op moet”, vertelt Grégoire Munster. “De afstelling was niet slecht net als onze tijden. Ik moest vooral wennen aan de Michelin banden waarmee ik tot vandaag geen enkele ervaring had. Om de kloof met de rijders voor mij proberen te verkleinen heb ik tijdens de tweede lus het tempo wat proberen op te drijven. Ik heb daar gemerkt dat ik niet efficiënt genoeg was en dat ik met de wagen op een andere manier moest beginnen werken. De Hyundai heeft enorm veel power en ik slaagde er niet meteen in om al die energie om te zetten in grip. Omdat de aangekondigde regen uitbleef zette ik de wagen voor de start van de achtste rit iets harder. Je kan het al raden: op weg naar de start begon het te regenen waarna het onweer niet veel later in alle hevigheid losbarstte. We hebben tijdens die rit niet teveel risico genomen omdat we de wedstrijd absoluut wilden uitrijden. In de laatste ronde van vier klassementsritten begonnen Verschuren en Dilley achter mij te bikkelen waardoor ook wij het tempo opdreven en in de slotrit, op het moment dat Ghislain de Mevius vol aan het strijden was voor de zege, zelfs een tweede tijd reden. Samen met Louis ben ik zeer tevreden over ons debuut met de Hyundai. De wagen heeft veel potentieel. De opdracht is om hem verder te leren kennen en efficiënter met de kracht om te gaan.”

Opdracht met verve volbracht

Grote tevredenheid ook in het kamp van Hyundai Belux. “Grégoire en Louis hebben exact gedaan wat wij eerder deze week hun gevraagd hebben: begin niet aan de wedstrijd met het idee dat je jezelf en de wereld moet bewijzen dat je deze wedstrijd moet winnen. Begin eraan op een manier dat je geleidelijk aan het tempo wil opdrijven”, vertelt Wim Doms, woordvoerder van Hyundai Belux. “Grégoire heeft de tijd genomen om de wagen te leren kennen, heeft vervolgens beetje bij beetje het ritme opgedreven, heeft alle kilometers gereden én is foutloos gebleven. Hij en Louis hebben hun opdracht met verve volbracht. Wanneer twee jonge rijders zo’n prestatie leveren getuigt dat van enorm veel maturiteit. Dat doet ons veel plezier.”

Copyright Hyundai Belux / De Broodplank
Foto's met dank aan Timothy David / Hyundai Belux

 


Ontdek