23/12/24

Thierry Neuville gelooft écht in zijn kansen om wereldkampioen te worden

Thierry Neuville gelooft écht in zijn kansen om wereldkampioen te worden

Hyundai Motorsport heeft de rally van Wales voorbereid zoals ze dat bij elke andere rally deden. Elke rijder mocht één dag testen. De testritten verliepen naar wens en de rijders zijn enthousiast om aan de wedstrijd te beginnen. Alain Penasse, de Belgische teammanager van Hyundai Motorsport kijkt met vertrouwen vooruit.

“In vergelijking met de andere rally’s hebben wij inderdaad niets anders gedaan. Business as usal. We zijn een goed geoliede machine waarin iedereen weet wat er van hem verwacht wordt. De sfeer is prima en we kijken met zijn allen uit naar de start van de wedstrijd en nog meer naar de tijd van de eerste klassementsrit” zegt Alain Penasse.

Thierry Neuville was afgelopen zaterdag aanwezig in zijn Sankt Vith waar hij de Belgische rallyrijders die deelnamen aan de East Belgian rally kwam groeten. Wat opviel was zijn sereniteit. “Zijn mentale sterkte is absoluut een troef. Hij geloof écht in zijn kansen om wereldkampioen te worden” aldus Alain Penasse. “Zelfs toen hij in Turkije moest opgeven bleef hij heel rustig en bleef hij geloven in zijn eigen kansen. Met Ott Tänak is er nu een nieuwe concurrent voor de titel opgedoken. Drie rally’s gereden gaf niemand nog een cent om hem en nu is hij de dichtste belager van Thierry. Het toont aan dat het snel kan gaan. Wij gaan uit van eigen sterkte en geloven in onze kansen.”

De rally van Wales is er één met een rijke traditie. Een monument van de rallysport waar alle grote namen gewonnen hebben. “Het bijzondere aan deze rally is dat de grip constant verandert. Het ene moment kleeft je wagen als het ware aan de weg en het andere moment schuift je wagen van het ene naar het andere punt. Een rijder die hier heel snel op kan anticiperen is een kandidaat winnaar. De kunst is om hier op een goede manier te schaatsen en om niet over de schreef te gaan. Ogier heeft deze wedstrijd in het verleden vier keer gewonnen maar dat was op een moment dat hij over de beste wagen beschikte en deel uit maakte van het beste team. Op het moment dat hij won beschikte Thierry niet over een wagen om te winnen. Nu heeft hij die wél. Vorig jaar eindigde hij tweede op 37 sec van Evans die over D-Mack banden beschikte. Met Andreas Mikkelsen op vier hadden wij een tweede competitieve wagen. Als team zijn wij gegroeid en kijken we uit naar morgen.”

In vergelijking met de andere wedstrijden wordt de powerstage nu niet op het einde van de rally gereden. De klassementsrit waar je extra punten kan verdienen wordt zondagochtend afgewerkt. “Elke rit kan een powerstage zijn. Meestal is het de laatste rit maar het reglement legt dat niet op. Omdat er nu geen compromis was om de laatste rit, een asfaltrit, als powerstage te aanzien werd er besloten om de tweede rit als zondag als powerstage te aanzien” zegt Alain Penasse. “Dat zal toch wel voor een andere aanpak zorgen. Meestal gaat een winnaar op het einde van de rally niet meer voluit, probeert hij zijn zege veilig te stellen en pikt hij wel enkele puntjes mee. Zondag zal dat anders zijn want na de powerstage blijven er nog drie ritten te rijden. Ook de startvolgorde is anders dan gewoonlijk. Voor de televisie wordt die startorde aangepast en starten de rijder in rally 2 vooraan. Nu zal dat niet het geval zijn.”

Copyright De Broodplank / Belga


Ontdek