21/12/24

Citroën verlaat het WK. Hyundai en Toyota enig overblijvende constructeurs.

Citroën verlaat het WK. Hyundai en Toyota enig overblijvende constructeurs.

Exact één jaar nadat Ogier en Citroën hun vernieuwde samenwerking aankondigden maakt de Franse constructeur vandaag het nieuws bekend dat beide partijen opnieuw gaan scheiden. Citroën loopt daarmee vooruit op nieuws dat Ogier en zijn nieuwe team de komende uren of dagen bekend zullen maken. Na het afhaken van Citroën zijn Hyundai en Toyota de enig overblijvende constructeurs. M-Sport is immers een privéteam van Malcolm Wilson.

Citroën had een overeenkomst voor twee seizoenen met de duo’s Ogier/Ingrassia en Lappi/Ferm. Ogier keerde eind 2018 terug bij het team waar voor hem alles begon in de rallysport. De Fransman begon zijn carrière in 2008 aan het stuur van zijn Citroën C2 Super 1600 waarmee hij meteen de wereldtitel bij de junioren werd. In 2009 en 2010 werd hij gepromoveerd naar het Citroën Junior team, een tweede team ingeschreven door Citroën.  In 2010 won Ogier zijn eerste WK rally, de rally van Portugal. Eén jaar later werd Ogier teamgenoot van Sébastien Loeb. Ogier eindigde dat seizoen derde in het WK rally en kondigde enkele weken na afloop van het WK zijn overstap naar Volkswagen aan. 2012 werd een voorbereidingsjaar op de grote entree van Volkwagen in het WK. Het was het begin van het Ogier tijdperk in de rallysport. De Fransman won 4 individuele wereldtitels op rij alsook 4 constructeurtitels. Toen Volkswagen eind 2016 zijn afscheid aan de rallysport aankondigde vond Ogier onderdak bij Ford waar hij twee wereldtitels op rij won.

Na een rotseizoen in Citroën in 2018 vond het Franse merk in zesvoudig wereldkampioen Sébastien Ogier de perfecte ambassadeur om terug aan te knopen met de successen van weleer. Het seizoen begon fantastisch: Ogier won zijn rally van Monte Carlo. In Zweden moest de Fransman opgeven maar nadien stond hij in vijf keer op rij op het podium. In het tweede seizoenshelft won de Fransman in Turkije en eindigde als derde in Wales. In volle strijd voor de zevende wereldtitel werd Ogier in Catalonië verraden door zijn materiaal.

Vandaag, dag op dag één jaar geleden trekt Citroën vroegtijdig de stekker uit hun rallyproject. Het is wachten op nieuws van Sébastien Ogier. De Britse autosportwebsite Autosport.com berichtte vorige week dat Ogier en Evans naar Toyota zouden trekken. Esapekka Lappi liet via Twitter weten dat hij begonnen is aan zijn zoektocht naar een ander team. “Ik ga er niet om liegen: dit is heel slecht nieuws. Voor mezelf en voor de hele rallyfamilie. Ik vind het jammer voor de staf en voor de fans. Het is nu eenmaal zo. Het werk om een zitje voor de volgende jaren te vinden is begonnen. Er is niet zoveel tijd maar ik heb een sterk team rond mij” laat Lappi via Twitter weten.

Na het afhaken van Citroën blijven er met Hyundai en Toyota nog maar twee constructeurs over in het WK rally. M-sport, dat de  Ford Fiesta WRC inzet, is het privéteam van Malcolm Wilson.

Copyright BELGA / De Broodplank
Foto met dank aan Citroën mediawebsite


Ontdek