Ogier wint in Turkije en doet weer helemaal mee voor wereldtitel
Sébastien Ogier (Citroën C3 WRC) heeft de rally van Turkije gewonnen, de elfde van in totaal veertien wedstrijden die meetellen voor het WK rally. Ogier had bij aankomst 34.7 sec voorsprong op teamgenoot Esapekka Lappi (Citroën C3 WRC). Andreas Mikkelsen (Hyundai i20 Coupe WRC) eindigde als derde. Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupe WRC) zag na zijn slipper van zaterdag een goed resultaat verloren gaan en eindigde als achtste. Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) ging na zijn opgave van gisteren deze ochtend opnieuw van start en scoorde 5 punten in de powerstage. In de WK tussenstand blijft de Est op kop maar Ogier, die over Neuville van de derde naar de tweede plaats springt, nadert tot op 17 punten. Ook Thierry Neuville pitst enkele punten af van zijn achterstand. Neuville heeft een achterstand van 30 punten op Tänak en volgt op 13 punten van Ogier.
De rally van Turkije heeft zijn reputatie van onvoorspelbare en zeer cassante rally opnieuw alle eer aangedaan. Thierry Neuville en Andreas Mikkselsen (Hyundai i20 Coupe WRC) wonnen beiden de korte klassementsrit in de straten van Marmaris maar verloren vrijdagochtend meteen de leiding aan Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris WRC). In de derde rit nam Esapekka Lappi over. De 38.15 km lange klassementsrit van Çetibeli zette vrijdagnamiddag de rally danig op zijn kop. Neuville won die rit, wipte van de zevende naar de derde plaats en veegde zo zijn slechte start van vrijdagochtend uit. Ook beide Citroëns deden in die rit een goede zaak waarna Lappi de dag afsloot als leider.
Zaterdagochtend liet Neuville via Twitter weten dat hij maar één optie zag en dat was aanvallen. In tegenstelling tot vrijdag besliste de organisatie om geen vier maar drie minuten tussen elke rijder te voorzien. Neuville viel vanaf de eerste meters aan, liep daarbij snel in op de rijder die voor hem gestart was. In een trage en beboste situatie liet de Belg zich verrassen door het hangende stof. De Belg raakte tegen lage snelheid een steen waarna zijn Hyundai kantelde. Het duurde ettelijke minuten vooraleer Neuville en Gilsoul de wagen terug op de wielen hadden gekregen en verder konden rijden. De ambities op de eindzege mochten ze opbergen. Heel even leek het er ook op dat hun titelambities een flinke knauw hadden gekregen tot Tänak op weg naar een klassementsrit elektrische problemen kreeg en zijn Toyota bijgevolg alle dienst weigerde. Exit Tänak. Bovenaan domineerden beide Citroën rijders. Toen Lappi in een afdaling even in de fout ging zag Ogier zijn kans schoon en greep hij de leiding.
Zondagochtend stonden er nog vier klassementsritten gepland. De eerste drie werden een maat voor niets. Alle toprijders spaarden hun banden voor de powerstage. En die powerstage stond ook volledig in het teken van de titelstrijd, zowel bij de rijders als bij de merken. Ogier, Tänak en Neuville gingen voluit terwijl hun teamgenoten dat niet deden om zo geen punten van hun kopmannen afhandig te maken en om hun posities veilig te stellen in functie van het puntengewin voor het constructeurskampioenschap. Tänak reed de snelste tijd en pakt op die manier toch nog 5 WK punten huiswaarts. Neuville reed de tweede tijd, goed voor 4 WK punten terwijl Ogier de derde tijd reed en daarmee 3 extra WK punten scoorde.
Ogier had voor de start van de rally in elk interview laten weten dat hij maar één keuze had in Turkije en dat was een maximaal aantal van punten scoren. De Fransman maakte die ambitie waar en knokt zich helemaal terug in de titelstrijd. Voor Ogier is het na de Monte Carlo en de rally van Mexico zijn derde zege van het seizoen, zijn 47e van zijn carrière.
Met Lappi op twee behaalt Citroën voor het eerst sinds de rally van Argentinië 2015 nog eens de dubbel. Het is de eerste dubbel die het merk behaalt met de Citroën C3 WRC. Met de derde plaats van Mikkelsen en de vijfde plaats van Dani Sordo (Hyundai i20 Coupe WRC) vergroot Hyundai hun voorsprong in de titelstrijd bij de constructeurs. Toyota rijders Latvala en Meeke (Toyota Yaris WRC) eindigden als zesde en zevende. De Belg Thierry Neuville eindigde op een tegenvallende achtste plaats. En toch doet hij een goede zaak in de tussenstand van het WK want de Belg heeft de kloof ten opzichte van Tänak verkleind van 33 naar 30 punten. Maar die kloof had zonder die slipper veel kleiner kunnen zijn.
Bij de constructeurs loopt Hyundai een beetje uit op eerste achtervolger Toyota. Hyundai heeft nu 314 punten, dat zijn er 19 meer dan Toyota met 295.
De volgende WK rally is die van Wales begin oktober.
Copyright BELGA / De Broodplank
Foto met dank aan Hyundai Motorsport