Neuville: onze wagen is sterk op dit soort parcours
Na het ijs in Monte Carlo, de sneeuw in Zweden, het rijden op grote hoogte in Chili, de zanderige Portugese wegen en de zeer smalle asfaltwegen op het eiland Corsica is het de beurt aan het zeer cassante onverhard van Turkije. Rijden op de Turkse klassementsritten betekent een regelrechte aanslag op het materiaal.
Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupe WRC) reed vorig jaar aan de leiding tot zaterdagochtend de ophanging van zijn Hyundai links vooraan het begaf. De Belg eindigde uiteindelijk als 16e en scoorde geen WK punten. “Ik had vorig jaar een heel goed gevoel bij deze rally die voor iedereen nieuw was. Onze wagen werkte perfect op het veeleisende parcours tot we een probleem kregen. We moeten het goede van vorig jaar onthouden en daarop zien verder te bouwen. We weten dat onze wagen op dit soort parcours sterk is. Als we toen konden meedoen voor de zege moet dat nu ook lukken. Turkije wordt een belangrijke rally. Het is een sleutelwedstrijd.”
Net zoals Neuville kreeg vorig seizoen ook Sébastien Ogier (Citroën C3 WRC) te maken met technische problemen. Het verschil met Neuville is dat de Fransman er wel in slaagde om zijn wagen rijklaar te krijgen. Bij Neuville was de schade té groot. “Om deze rally te winnen moet je niet de snelste van het pak zijn. Je moet gewoon zien uit de problemen te blijven. Met heel veel losse keien en diepe putten is dat niet eenvoudig. Het maakt deel uit van het spel.”
Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) kon vorig jaar niet mee in Turkije. En toch won de Est de rally. “De belangrijkste les die ik toen geleerd heb is dat snelheid op dat soort parcours niet belangrijk is. Uithouding gekoppeld aan een portie geluk en constante prestaties zijn dat wel. Op geen enkel moment konden we ons mengen in de strijd om de zege maar uiteindelijk trokken we wel het laten naar ons toe en wonnen we de rally.”
Copyright BELGA / De Broodplank
Foto met dank aan Hyundai Motorsport