23/12/24

BMA scoort internationaal: zeges in Duitsland en Kenia!

BMA scoort internationaal: zeges in Duitsland en Kenia!

BMA, het Belgische team van Bernard Munster, is bezig aan een indrukwekkend seizoen met telkens één constante: winnen of meedoen voor de zege. Afgelopen weekend won Christian Riedemann met een VW Polo R5 de rally van Sullingen. Met Dennis Rostek (6e plaats en winnaar van de powerstage) parkeerde BMA een tweede wagen in de top 10.  Ook Grégoire Munster liet in Duitsland weer van zich spreken. Hij won in Sullingen de Opel Adam Cup, reed alle snelste tijden, inclusief de powerstage die hem vijf extra punten opleverde. Na drie van de vijf manches neemt Grégoire Munster de leiding. Charles Munster eindigde vijfde in de Opel Adam Cup. Vorige week domineerden de Porsches die BMA voor het Kabras Racing Team bouwde de Top Fry Rally in Kenia. Baldev Chaver won voor Onkar Rai. De derde BMA Porsche, die van Tejveer Rai, eindigde als vierde.

Het zijn hoogdagen voor BMA. Eind juni won het team met Craig Breen de Ypres Rally. Terwijl het zomervakantie hier nog even duurt scoort BMA internationaal. Grégoire Munster en Louis Louka deden in Finland heel wat ervaring op. Vorig weekend namen ze met succes deel aan de rally van Sullingen. De overstap van een krachtige vierwiel aangedreven Skoda R5 naar de Cupversie van de Opel Adam werd moeiteloos verteerd, al is dat eerder een understatement. Grégoire Munster domineerde de wedstrijd van A tot Z. “Ik blik met grote tevredenheid terug op die wedstrijd. Alles verliep perfect. Het was alleen jammer dat mijn rechtstreekse concurrent Eerik Pietarinen niet deelnam. Met hem erbij was het een veel intensere strijd geworden. We wonnen alle klassementsritten, inclusief de powerstage. Met nog twee wedstrijden te gaan hebben we in het kampioenschap 22 punten voorsprong op Pietarinen.” Charles Munster reed in Duitsland zijn eerste rally en hij deed het voortreffelijk. Zijn progressiecurve was impressionant. Bij aanvang van de rally was Charles zo’n 3 sec per km trager dan de snelste tijden van broer Grégoire. Tegen het einde van de rally had Charles het verschil verkleind tot 1.2 sec. 

Meteen na afloop van de Sullingen rally reden Grégoire Munster en Louis Louka door naar Tsjechië waar ze vanaf vrijdag met de officiële Opel Adam deelnemen aan de Barum Rally. “Dit is de laatste wedstrijd met de Opel Adam in het ERC. Als ik eerlijk moet zijn dan moet ik bekennen dat ons Europese avontuur niet verlopen is zoals vooraf gehoopt. De Barum is een asfalt rally en daar komt de Opel heel goed tot zijn recht. In Gran Canaria eindigden we vierde en in Rome reden we in tweede positie tot ik in de fout ging. Zonder die fout hadden we de wedstrijd gewonnen. Ik onthoud het positieve van Rome en dat is dat de wagen daar zeer competitief was en dat Louis en ikzelf een hoog ritme aanhielden. Laat ons die lijn dit weekend doortrekken in Tsjechië en met een positieve noot onze Europese campagne beëindigen.” 

Van 31 juli tot en met 3 augustus werd in Kenia de Top Fry rally gereden. Voor deze wedstrijd bouwde BMA drie Porsches voor het Kabras Racing Team. De drie rijders deden het voortreffelijk met een zege, een tweede en een vierde plaats. “Die vierde plaats had evengoed de derde kunnen zijn. Over bijna 800 km klassementsritten kwam Tejveer Rai 8.1 sec tekort om op het podium te eindigen” weet Bernard Munster. “Twee jaar geleden hebben wij drie wagens voor Kabras Racing gebouwd. De auto’s blijven in Kenia. Onze mensen zijn tijdens wedstrijden ter plaatse. De Top Fry rally wordt gereden op een gelijkaardig parcours als de nieuwe WK rally die er volgend jaar aankomt. In vergelijking met de rally van Marokko is de Top Fry veel zwaarder met langere klassementsritten, het equivalent van een Marokko rally per dag, op een veeleisend parcours. Ik ben dan ook bijzonder trots op dit resultaat. Het grote publiek kent BMA van de VW Polo en de Skoda Fabia maar ruim 50% van ons werk speelt zich af in de historische wedstrijden. Zo namen Johan Gitsels en Jos De Jongh in juli deel aan de rally Peking Parijs. Ze bestuurden elk een Porsche. De Jongh zelfs een Targa versie, een primeur. Hij deed het uitstekend en bracht een tocht van ruim 14000 km tot een goed einde zonder ook maar één keer lek te rijden. Minder goed verging het Johan Gitsels die in zijn enthousiasme tijdens de tweede dag hard van de baan ging en een polsblessure opliep. De wagen was verloren maar Johan liet de moed niet zakken. Hij keerde terug naar België om zich aan de pols te laten opereren. Enkele dagen later reed hij met een andere Porsche richting Moskou om daar terug in te pikken. Hij won zelfs nog een rit maar werd na een klacht uit de uitslag geschrapt. Het reglement zegt immers dat je niet met een andere wagen mag inpikken.”

BMA en het Kabras Racing Team gaan intenser samenwerken. Het Belgische team heeft net een eerste VW Polo R5 afgeleverd die dit weekend in het Keniaanse kampioenschap zijn debuut maakt.

 


Ontdek