Tänak laat kans liggen om autoritair leider te worden
Ott Tänak was ontegensprekelijk de man van de wedstrijd. De Est, die vrijdag als tweede de baan op moest, had schijnbaar geen last van zijn startpositie. Dat was ook niet het geval toen Ogier opgaf en Tänak vrijdagnamiddag als eerste de baan op moest. Zaterdag domineerde Tänak de wedstrijd met groots machtsvertoon. De Est won alle zes de klassementsritten, nam de leiding over van Dani Sordo en bouwde stapsgewijs een geruststellende voorsprong uit. Vandaag leek hij op weg naar zijn tiende WK zege, de vierde dit seizoen tot hij halfweg de powerstage een stuurfout maakte. In plaats van een ruime voorsprong in het WK moet Tänak nu tevreden zijn met een voorsprong van slechts vier punten. Tänak heeft 150 punten. Ogier volgt als tweede met 146 punten. Neuville is derde met 143 punten. Voor de neutrale toeschouwer is dit een ideaal scenario en blijft het WK bijzonder spannend.
Een onwaarschijnlijk einde van de rally van Sardinië 2019. Het verschil in emoties bij winnaar Sordo en pechvogel Tänak kon niet groter zijn. Op het moment dat Sordo de finishlijn passeerde en een interview wou geven ontving hij via zijn smartphone een boodschap. “Tänak staat stil” was alles wat Sordo over de lippen kreeg. Sordo bleek gelijk te hebben. Tänak maakte halfweg de powerstage een stuurfout en spinde. Het duurde even vooraleer de Est zijn weg verder kon zetten. Bij zijn stuurfout raakte de stuurbekrachtiging beschadigd waardoor Tänak meer dan twee minuten verloor en uiteindelijk als vijfde eindigde. De Est zal er als een hoopje ellende bij en kreeg geen woord over zijn lippen.
Voor Thierry Neuville, die de grote verliezer van de wedstrijd leek te worden, werd zijn zesde plaats in Sardinië plots een pak minder dramatisch. De Belg deed vrijdagnamiddag een gooi naar de leiding en was onderweg de snelste tot een communicatiefout in de cockpit een goed resultaat verkwanselde. Neuville gleed in de berm. Behalve het tijdverlies bleek ook de radiator licht beschadigd. Op weg naar de volgende klassementsrit kon de Belg de schade herstellen. Net als vrijdagvoormiddag maakte Neuville ook in de namiddag de verkeerde bandenkeuze. De gevolgen waren rampzalig. De bandenslijtage was bijzonder groot waardoor Neuville tot twee keer toe in de fout ging. Neuville sloot de dag af als zevende en wou op zaterdag tijd goedmaken. Maar ook nu koos hij niet de juiste banden en slaagde Neuville er, behalve een derde tijd in de slotrit, niet in om goede tijden te rijden. Toen Meeke lek reed kon Neuville één plaats opschuiven. Tijdens de slotdag hingen teamorders in de lucht maar de onwaarschijnlijke ontknoping zorgde ervoor dat Hyundai Motorsport plots twee wagens op het podium had en de flamboyante Italiaanse teammanager Andrea Adomo niet ingreep. Voor aanvang van de powerstage had hij zonder enige schroom gezegd dat die teamorders er mogelijk kwamen maar dat hij pas na afloop van de rit zou beslissen.
De volgende WK rally is die van Finland eind juli. De WK rijders en teams zullen de komende weken rust nemen, een testprogramma afwerken of deelnemen aan een wedstrijd op lager niveau. Dat is het geval voor Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul. Zij staan eind deze maand aan de start in de Ypres Rally.