Ogier haalt slag thuis: Meeke, Tänak en Otsberg bestraft met 10 sec
Kris Meeke (Toyota Yaris WRC), Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) en Mads Otsberg (Citroën C3 R5) hebben van de wedstrijdleiding een tijdstraf van 10 sec gekregen omdat ze op zaterdag, tijdens de elfde klassementsrit, even van het parcours zijn afgeweken. Door die bestraffing verliest Meeke voorlopig zijn derde plaats aan Sébastiën Ogier (Citroën C3 WRC).
Na afloop van de tweede wedstrijddag liet Ogier zich tijdens een interview ontvallen dat de stand op het einde van de dag wel eens zou kunnen veranderen. “Ik denk dat de resultaten in de loop van de avond nog kunnen veranderen omdat iemand daarstraks het roadbook niet respecteerde” zei Ogier. Pierre Budar, teambaas van Citroën, bevestigde dat er een onderzoek gaande was. “Sébastien heeft vandaag veel tijd verloren toen hij problemen kreeg met de stuurbekrachtiging nadat hij verrast werd door een poortje dat was blijven open staan en eigenlijk dicht had moeten zijn. Wij wachten op de beslissing van de koersdirectie die de beelden zullen bekijken. Zij zullen beslissen wat er zal gebeuren met de rijders die de weg niet volgden.”
Tijdens een meeting met de wedstrijdleiding werd de zaak van het poortje besproken en werd duidelijk dat Kris Meeke, Ott Tänak en Mads Odsberg de situatie anders hadden aangepakt dan voorzien in het roadbook. “Tijdens de elfde rit heeft wagen nummer 5 het parcours niet gevolgd zoals aangegeven in het roadbook van de tweede dag, pagina 33, box 14. Aan een bocht werd de weg in twee lijnen gesplitst. De bemanning nam de rechtste lijn in plaats van de linkse lijn aangegeven in het roadbook” staat te lezen in een FIA rapport betreffende Kris Meeke. “De bemanning is in overtreding met art 14.2 van het reglement 2019 en wordt met 10 sec straftijd beboet.”
Door de beslissing van de wedstrijdleiding schuift Sébastien Ogier op van de vierde naar de derde plaats en heeft hij in plaats van een achterstand van 2.8 sec nu een voorsprong van 7.2 sec op Kris Meeke. Voor Otsbergs (8e) en Tänak (9e) heeft de beslissing eigenlijk geen gevolgen. Odsberg blijft achtste en behoudt een ruime voorsprong op Tänak die gisteren heeft moeten opgeven met technische problemen en vandaag, met 14 minuten straftijd (7 minuten per rit) opnieuw van start zal gaan.
Ogier haalt dus zijn slag thuis en maakt optimaal gebruik van het reglement om toch maar in de buurt van Neuville te blijven. Het is niet de eerste keer dat de Fransman het reglement gebruikt. Vorig jaar betrad hij opzettelijk later de tijdzone in de superspecial om zo later te kunnen starten in de powerstage om een betere wegpositie te bekomen. In een andere wedstrijd werd zijn toenmalige teamgenoot Elfyn Evans door de teamleiding verplicht om later in te klokken zodat Ogier dan in de top 10 terecht kwam en op die manier een puntje extra zou meepikken.
Toen Ogier vorig jaar zijn tijdkaart vergat bracht Tänak die mee naar de start van de volgende rit. Ingrassia was die tijdkaart vergeten aan de finish. Het reglement stelt dat de tijdkaart altijd bij de bemanning moet blijven. Naar de letter van de wet had Ogier toen uitgesloten moeten worden maar Tänak en Toyota stelden zich sportief op. Die letter van de wet wordt nu nogmaals gebruikt (misbruikt) door Ogier. Zonder die actie van Tänak was Ogier nooit wereldkampioen geworden ...
Copyright BELGA / De Broodplank