24/12/24

Sterk deelnemersveld Criterium JL Dumont

Sterk deelnemersveld Criterium JL Dumont

Op zondag 23 september wordt al voor de 35e keer het criterium JL Dumont georganiseerd. Omwille van de grote interesse zijn de inschrijvingen vroegtijdig afgesloten. Niet alleen is er kwantiteit, ook kwaliteit!

Gesteund door dit enorme succes bereidt de ploeg van Ecurie Hesbaye zich voor om de 170 ploegen te ontvangen die zich inschreven voor de 35e editie van het Critérium Jean-Louis Dumont, gepland op 22 en 23 september aanstaande. Een onuitgegeven situatie, een verheugende vaststelling dat de ernst van de organisatie naar waarde wordt geschat, dat het parkoers aantrekkelijk is en dat de trouw van de lokale piloten niet in gebreke blijft.

Met 166 ploegen aan de start is de kwantiteit aanwezig. Maar als we de voorlopige deelnemerslijst aanschouwen kunnen we ook enkel verbaasd zijn over de aanwezige kwaliteit, met een handvol R5’s, R4’s, een WRC, drie Porsches, een half dozijn krachtige BMW’s en… drie prototypes ! Deze laatste, een VW Polo en een Ford Fiesta, gebouwd op een buisvormig onderstel, worden door de FIA naar voor geschoven als een minder kostelijk alternatief voor de wagens van de categorie R5.

Als we de troepen even overlopen zien we vooral, aan Belgische zijde, de aanwezigheid van Kris Princen (Skoda Fabia), Pol Lietaer (Ford Escort), Jonas Langenakens (Mitsubishi Evo X), Mathias Boon (Subaru Impreza), Steve Matterne (Skoda Fabia) en Hubert Deferm (Ford Escort). Bij de buitenlanders : de Engelsen Avis (Porsche 911), Groundwater (Mitsubishi Evo X), Taylor (Mitsubishi Evo X), Watson (Subaru WRC), Pennington (VW Polo Proto) en de Nederlanders Jonckers (Mitsubishi Evo 6,5), Van de Heuvel (Ford Fiesta Proto) en Schenkeveld (VW Polo Proto).

Met uitzondering van de 2 « snorren » Lietaer et Deferm, rijden alle hier voren vermelde piloten in Divisie 4, net als 28 andere teams ! De « crème de la crème » op Haspengouws grondgebied. En zelfs al gaan de pronostieken al in de één of andere richting, moeten we afhankelijk van de mogelijke opgaven of wedstrijdfeiten bij de geciteerde « vedetten », toch ook rekening houden met een aantal lokale rijders zoals de DS3 R5 van Jean-Luc Berleur, de Mitsubishis van Jos Pennartz, Jean-Fred Colignon, Bart Windmolders, Bart Vrijdags, Eric Lefevre en Philippe Hellings, de snelle BMW’s van Patrick Diels, Luc Lemmens en Yannick Peigneur, de Porsches van Christian Guillemin, Robby Moers, de Subaru’s van Pascal Lemince, Jordan Remilly en Franck Nijs...

De Divisie 1-2-3, voorbehouden aan minder gesofisticeerde wagens waarborgt een strijd op alle vlakken. Van de hoogste tot de laagste klassen wordt een onderlinge strijd verwacht. Op de voorposten verwachten we dus vooral de Renault Clio’s van Laurent Cravillon, Corentin Tordeurs en Fred Jamoulle, altijd sterk presterend op de Haspengouwse wegen, maar ook Jean-Michel Dumont (Peugeot 206), Julien Delleuse (Opel Astra), Francis Listrez (Skoda Fabia) of nog de wederoptredende Humblet-Delvaux aan het stuur van een Peugeot 309, vorig jaar nog goed voor een 4e plaats.

Nieuw in de Divisie Historic, in tegenstelling tot voorgaande jaren, is dat de deelnemers in Historic en Démo nu ook gans het parkoers zullen kunnen afleggen ! In de Divisie PH-SR mogen we ons ongetwijfeld aan een geweldig duel verwachten tussen de Ford Escorts van Pol Lietaer en Hubert Deferm. Twee speerpunten die de weg openen voor 24 andere teams op Ford Escort en allerlei Opels, maar ook de meer originele wagens zoals een Datsun Violet, Ford Taunus of Citroën Visa Chrono. Ze zijn talrijk, de piloten die voor de ereplaatsen zullen strijden : Filip Jacobs voorop, zal nochtans moeten afrekenen met Ronny Laporte, Bernard Lamy, Fransis Pesser, Vincent Pregardien en ook Luc Savigny.

Naar gewoonte zal de categorie Démo aan de fanaten van sportief rijden toelaten om zich uit te leven in alle veiligheid. 11 teams komen aan de start met de traditionele Ford Escorts, Opel Ascona’s en Kadett, BMW Serie 3, maar ook een Subaru Legacy RS, een Opel Corsa GSi en een Porsche 944.

Ecurie Hesbaye maakt dus afspraak met alle piloten, co-piloten, omwonenden en liefhebbers van autosport vanaf zaterdag 22 september, vanaf 14u30. Het wedstrijdcentrum, plaats van de technische en administratieve nazichten is dit jaar gevestigd in de Rue du Parc Industriel 8 te Waremme. ’s Anderendaags, zondag 23 september, start de eerste klassementsproef om 08u17 met de Histo/SR. De aankomst staat gepland in de vooravond.

Zoals gebruikelijk is de inkom op de klassementsproeven gratis voor de toeschouwers. Het programmaboekje met het parkoers en de deelnemerslijst wordt verkocht aan de prijs van 5 euro in het wedstrijdcentrum en in het tankstation Q8 te Waremme, vanaf de opening van de technische keuringen.


Ontdek