Rally Corsica: Onuitgegeven strijd in het vooruitzicht
De rally van Corsica is één van de meest onvoorspelbare wedstrijden van de kalender waar elk foutje meteen wordt afgestraft. De rally met de laagste gemiddelde snelheid van het seizoen is meteen ook de meest intense voor rijders en vooral co-rijders. Van de huidige drie titelkandidaten slaagde enkel Tänak (Toyota Yaris WRC) er niet in om deze rally te winnen. Vorig jaar eindigde hij als tweede, zijn beste resultaat. Ogier (Citroën C3 WRC) won Corsica twee keer (2016, 2018). Neuville (Hyundai i20 Coupe WRC) won eveneens twee keer. De eerste keer was in 2011 toen de wedstrijd meetelde voor het IRC kampioenschap. In 2017 won hij de WK rally. Outsiders voor de zege zijn viervoudig winnaar Sébastien Loeb (Hyundai i20 Coupe WRC) en Kris Meeke (Toyota Yaris WRC).
WK leider Ott Tänak stond dit jaar in elke rally op het podium. Een derde plaats in de Monte Carlo, een zege in Zweden en een tweede plaats in Mexico. Vrijdag mag hij als WK leider als eerste de baan op. “Voor één keer is dat geen nadeel maar een voordeel. Vroeger hield ik niet van deze wedstrijd maar ik heb hem leren appreciëren. Vorig jaar kwamen we echt sterk voor de dag en ook voor dit weekend beschikken we over een goed pakket. Ik geloof in een sterke prestatie.” De laatste zege van Toyota op Corsica dateert van 1995 (Didier Auriol – Toyota Celica GT4).
Sébastien Ogier en Julien Ingrassia reden in 2007 hun allereerste rally van Corsica als zogeheten nulwagen. Sindsdien heeft hij 46 rally’s gewonnen en won hij 6 wereldtitels. De Fransman is met twee zeges in drie rally’s sterk aan het seizoen begonnen. Hij volgt op vier punten van WK leider Tänak. Met zijn zege in Mexico is Ogier de eerste rijder in de geschiedenis die de kaap van 2000 WK punten rondt.
Thierry Neuville is derde in de WK tussenstand en volgt op 10 punten van Tänak. Zijn laatste zege in het WK dateert van Sardinië 2018. “Corsica is qua gemiddelde snelheid de traagste van het kampioenschap. Tegelijk is het de meest intense rally. Je hebt enorm veel grip en je slingert van bocht naar bocht. Een fout is snel gemaakt dus komt het erop aan om altijd de focus te houden. Ik heb goede herinneringen aan deze wedstrijd die ik in het verleden al twee keer wist te winnen. Na een moeilijke wedstrijd in Mexico hoop ik dat we hier de draad opnieuw kunnen oppikken.” Met Neuville, Sordo en Loeb brengt Hyundai drie asfaltspecialisten aan de start met als doel zoveel mogelijk punten te scoren voor het constructeurskampioenschap.
Behalve Neuville staan er met de Mevius – Wydaeghe (Citroën C3 R5), Bedoret – Walbrecq (Skoda Fabia R5) en Renaud Jamoul, corijder Adrien Fourmeaux (Ford Fiesta R5) nog andere Belgen aan de start.
Copyright BELGA / De Broodplank
Foto met dank aan Hyundai Motorsport