Tweede kans voor vroege opgevers
Voor deze 41e editie van de Dakar zijn er een aantal nieuwigheden. De grootste nieuwigheid is dat deelnemers die in het eerste deel van de Dakar hebben moeten opgeven na de rustdag opnieuw van start gaan. In de 41e editie van de Dakar zullen voor twee ritten een start in lijn georganiseerd worden. De kwaliteiten van de navigators worden in de tweede rit op de proef gesteld door de wagens als eerste de baan op te sturen.
De Dakar spiegelt zich een beetje aan de rallysport waar deelnemers die de strijd hebben moeten staken daags nadien met een tijdstraf opnieuw van start mogen gaan. Wagens, SxS en vrachtwagens die voor de rustdag hebben moeten opgeven kunnen na de rustdag opnieuw starten. Ze worden opgenomen in een apart klassement en krijgen een oranje kenmerk op de wagen gekleefd. Deze deelnemers mogen na hun opgave niet bij de eerste 25 deelnemers aan een rit beginnen.
Voor het eerst zullen er twee etappes beginnen met een start in lijn. Dat is het geval in de vijfde rit, net voor de duinen van Ilo worden aangevat, en in de negende rit wanneer met een rondje rond Pisco afwerkt.
Tijdens de tweede rit tussen Pisco en San Juan de Marcona worden de wagens als eerste de baan opgestuurd. Deze rit wordt als zeer moeilijk voor de navigators aanzien. Door als eerste de baan op te moeten kunnen ze deelnemers niet genieten van de sporen van motoren en quads.
Tijdens de achtste rit gaan de grote namen van de Dakar het tegen elkaar opnemen. De startposities van de tien beste motoren en wagens en de vijf beste vrachtwagens wordt door de organisatie door elkaar gehaald.
Copyright De Broodplank / Belga
Foto RallyWorld Willy Weyens